Olen fundamentalisti

Fundamentalisti-sana yhdistetään yleensä ääri-islamilaiseen terroriin. Sanaa on sittemmin ruvettu käyttämään lyömäaseena myös kristittyyn, joka uskoo Raamatun erehtymättömyyteen.

Mitä fundamentalismi tarkoittaa ja onko se pahasta. Oletko kenties sinäkin sellainen?

Sana fundamentalisti perustuu fundament-sanaan, joka tarkoittaa perustusta. Tekniikassa sillä voidaan kuvata alkuperäistä versiota laitteesta tai tietokoneohjelmasta. Sanan käyttö on kuitenkin mediassa melko kapea-alaista:

Jos uskot, että maailmankaikkeus on syntynyt tyhjästä, ilman mitään syytä, olet normaali. Mutta jos uskot Raamatun luomiskertomukseen, olet fundamentalisti.

Jos uskot, että Jeesus oli korkeintaan erikoinen ihminen, ehkä hyvä opettaja, olet hyväksytty. Mutta jos uskot Jeesuksen syntyneen Pyhän Hengen vaikutuksesta, neitseellisesti, olet fundamentalisti. Varsinkin, jos uskot Hänen olevan jumalallinen olento, peräti itse Jumala ihmisen hahmossa.

Jos uskot, että Jeesus kuoltuaan nousi kuolleista kolmantena päivänä, olet myös fundamentalisti.

Jos uskot, että Pyhä Henki on vain vertauskuva Jumalan ilmoituksesta tai kenties enkeliolento, kelpaat vielä tavallisten ihmisten joukkoon. Fundamentalistin leiman saat, jos uskot Pyhän Hengen olevan persoonan, jopa yksi kolmesta jumaluuden persoonoista.

Olet siis pahemman luokan fundamentalisti, jos sydämestäsi voit tunnustaa uskontunnustuksen kolmiyhteisestä Jumalasta:

Minä uskon Jumalaan, Isään, Kaikkivaltiaaseen, taivaan ja maan Luojaan, ja Jeesukseen Kristukseen, Jumalan ainoaan Poikaan, meidän Herraamme, joka sikisi Pyhästä Hengestä, syntyi neitsyt Mariasta, kärsi Pontius Pilatuksen aikana, ristiinnaulittiin, kuoli ja haudattiin, astui alas tuonelaan, nousi kolmantena päivänä kuolleista, astui ylös taivaisiin, istuu Jumalan, Isän, Kaikkivaltiaan, oikealla puolella ja on sieltä tuleva tuomitsemaan eläviä ja kuolleita, ja Pyhään Henkeen, pyhän yhteisen seurakunnan, pyhäin yhteyden, syntien anteeksiantamisen, ruumiin ylösnousemisen ja iankaikkisen elämän.

Minun täytyy tunnustaa, että olen tällainen fundamentalisti. Minun perustani eli fundamenttini on Raamattu, Jumalan Sana.

Fundamentalistin tunnistaa siitä, että esittelit mitä tahansa asiaa, joka on hänen fundamenttinsa kanssa ristiriidassa, hän valitsee oman perustuksensa mukaan. Mikään ei saa häntä hyväksymään toisenlaista selitystä.

Fundamentteja voi olla erilaisia:

Varsin yleinen fundamentti on tiede. Yritäpä selittää tiedeuskovaiselle omaa kokemustasi tai vakaumustasi, ei se mene perille, jos se on jotenkin hänen ymmärtämänsä tiedetulkinnan vastainen. Millä tahansa perustelet, jonka hän kokee olevan tieteen kanssa ristiriidassa, hän luokittelee sen huuhaaksi ja kuvitteluksi.

Yksi fundamentin muoto on yleinen mielipide. Tällainen henkilö muuttaa vaikka syvimmät periaatteensa, jos ne on ristiriidassa ns. yleisen mielipiteen kanssa. Tosiasiassa ”yleinen mielipide” on usein prosentuaalisesti pienen kansanosan eli mediaa hallitsevien ihmisten agenda – ainakin siihen asti, kunnes siitä saadaan yleinen mielipide, kun ihmiset kuvittelevat vain seuraavansa enemmistön mielipidettä. Yleiseen mielipiteeseen verrattava on myös läheisten ja naapurien mielipide. Kuinka moni onkaan tunnustanut, että sanoma Jeesuksesta kosketti ja haluaisi tulla uskoon, mutta mitä tuttavat siihen sanovat, se tuntuu ylitsepääsemättömältä muurilta. Yleinen mielipide murtaa kaikki asialliset perustelut.

Yksi viime viikkoina esille tullut erikoisuus on itkufundamentalisimi. Professori oli opettanut asioita, jotka opiskelijassa oli aiheuttanut niin syvän vastareaktion, että oli oikein pitänyt pidätellä kyyneleitä. Siispä professorin opetus oli väärä. Mitään ei merkitse se, onko perusteita väittää sitä oikeaksi tai vääräksi. Itku ilmaisi sen. Korkeakouluopiskeluhan pitää olla iloista, opetuksen täytyy noudattaa opiskelijoiden jo saamaa elämänkokemusta, mitään uutta ja mieltä järkyttävää ei saa olla. Mikä opetus on oikeaa ja mikä väärää, itku sen todistaa.

Raamattukriittinen fundamentalismi on oikeastaan teologisen opetuksen perusta. Jos löytyy jokin teksti, jonka arvellaan syntyneen Raamatun kirjoitusten aikaan tai muuten vaan on tarpeeksi vanha ja se teksti on ristiriidassa Raamatun kanssa, on teologisesti oikein väittää Raamatun olevan väärässä. Ei merkitse mitään, onko se kuinka vakuuttavasti todistettu oikeaksi Raaamatun puolella, yksikin sekulaarimielipde kumoaa sen. Tähän fundamentalismiin kun kuuluu, että Raamattu on lähtökohtaisesti väärässä, ellei Raamatun ulkopuolisin todistein sitä voida oikeaksi todistaa.

Fundamentteja on lukuisia, kenties jokaiselle riittää jokin, joka on ylitse muiden. Ja asenne on helposti se, että minun perustani on oikea ja muiden ala-arvoisia ja halveksittavia.

Mitäs me fundamentalistit!

Martti Palomäki